Thursday, 20 December 2012

...detik kematian...


Tertulis kematian
Pada suratan kehidupan
Namun hanya ALLAH yang tahu
Bilakah ajal bakal bertamu


Detiknya menghampiri
Tanpa petanda yang menanti
Bila tiba saatnya nanti
Tak siapa dapat melarikan diri

 Itu hakikat dan kepastian
Hadirnya tidak pernah kita alukan
Tua dan muda, miskin dan kaya
Semua insan pasti melaluinya


Sakit dirasa tidak terkata
Tika dipisahkan jiwa dari jasadnya
Hanya amalan bisa redakan
Bebanan derita di ambang kematian


Denyutan nadi akhirnya terhenti
Bersama nafas yang tak terhela lagi
Kerana jiwa meninggalkan pergi
Pulang kembali untuk menghadap Ilahi


Dari ALLAH kita datang,
KepadaNya kita pasti pulang


Detiknya pasti tiba
Adakah kita bersedia?

... ❥ SAHABAT FILLAH...



♥ BismillahirRahmaanirRahiim ♥


Janganlah terlalu bersedih atas masa lalu yang pernah terjadi pada dirimu...

❥ Cobalah menutup rapat-rapat dan mengikat masa lalumu dengan KEIKHLASAN...

Yang pergi biarlah pergi dan jangan kau ungkit kembali yang hanya akan membuatmu putus asa...

Cobalah Untuk Membuka Lembaran Baru & Melangkah menuju masa depan...


❥ Dibalik tangisan itu ada KEBAHAGIAAN...


❥ Dibalik kesedihan itu ada SENYUMAN...


❥ Dibalik kesulitan itu ada KEMUDAHAN...



Alangkah bahagianya hati yang duka yang bisa menyanyikan lagu kebahagiaan dengan hati yang gembira...

❥ Bila ingin mendapatkan yang terbaik maka ubahlah dirimu menjadi baik pula...


Dan jangan patah semangat karena hati yang tersakiti...


❥ Mungkin itu Sebuah UJIAN Yang Maha Membolak balik hati...


Itu lah jalan tuk memperbaiki diri menjadi Muslim yang terbaik...


❥ Semoga ALLAH Subhanahu Wata'ala mengantikanya dengan yang lebih Shaleh/Shalehah...




~copy&paste~

...the way how to love ur gadgets...


10 TIPS PENJAGAAN HANDPHONE (HP), SMARTPHONE, TABLET DAN SEANGKATAN DENGANNYA..


1. Jangan menggoyang-goyangkan HP semasa signal lemah atau tiada. Hal ini akan membuat si HP pening & mual..


2. Jangan charge HP anda terlalu lama (setelah bateri sudah full) Hal ini akan membuat bateri anda bunting/ melembung.. Jika itu terjadi, belum tentu anda mahu bertanggungjawa b & sanggup menikahinya..


3. Jangan terlalu sering bermain game di HP.. Cubalah serius dengannya. Di dunia ini tidak ada yg mahu dipermainkan..seperti anda juga..


4. Jangan terlalu kuat memicit keypad atau skrin sesentuh HP anda. Jika ini berlaku, HP anda akan mengalami cirit-birit lalu tercirit..


5. Cucilah HP anda seminggu sekali agar bersih dari noda, bau & virus. Bayangkan jika anda tidak mandi seminggu.. Begitu juga dengan HP anda..


6. Pakaikan baju / jaket yang tebal pada HP anda. Hal ini akan membuat HP anda berasa lebih nyaman dan selesa serta tahan masuk angin..


7. Jangan terlalu sering mengisi topup kredit yang murah (RM5). Hal ini akan membuat HP anda berasa rendah diri. Semakin mahal semakin tinggi harga dirinya..


8. Gunakan Facebook bersubsidi (0.facebook).. Hal ini akan menjimatkan kredit HP anda..


9. Jangan penuhi HP anda dengan sms dari skandal atau pasangan curang anda. Jika kantoi, maka akan melayanglah nyawa HP anda (mungkin nyawa anda juga turut melayang).


10. Jika anda sedang stress, lemparlah HP pada tempat yang empuk / lembut. Hal ini akan mengelakkan HP anda dari patah hati/tulang belakang.





~copy&paste~

Wednesday, 19 December 2012

...kitab cinta 8...



SATU CIUMAN 500 TAHUN DI NERAKA BAGI PASANGAN YANG BELUM HALAL


بِسْــــــــــــــــــــــمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم


Al-Qadli Al Imam ra, berkata: "Aku pernah mendengar seorang Masyayikh berkata; 'Setiap wanita ada 1 syetan, dan syetan setiap anak remaja terdapat 18 syetan."


Ada riwayat: "Barangsiapa yang mencium anakremaja dengan syahwat, Allah Ta'ala akanmenyiksa di neraka 500 tahun. Dan barangsiapa yang mencium wanita dengan syahwat, seolah-olah ia berzina dengan 70 perawan. Dan barangsiapa yang berzina dengan perawan, maka ibaratnya sudah berzina dengan
70.000 janda." (Riwayat Anas bin Malik RA)


Semoga bermanfaat ^_^ silakan di-SHARE :)
♥ Semoga Bermanfaat ♥



~copy&paste~

Monday, 3 December 2012

...rintihan seorang hamba...





Ya Tuhanku, yang Maha Pengasih

Engkau sahaja pemeliharaku

Dengarkan rintihan hambaMu ini

Jangan Engkau biarkan ku sendiri

Agarku bisa bahagia

Walau tanpa bersamanya

Gantikanlah yang hilang

Tumbuhkan yang telah patah

Ku inginkan bahagia

Di dunia dan akhirat

PadaMu Tuhan ku mohon segala

...pendam...



Aku yang mengejar bayang cinta...Kian terbiar...Terpendam kata...Tak terungkap selamanya..

Pedihnya hanya aku yang merasa...Mahu memilikinya...Aku hanya hamba cinta

Bisik hatiku lepaskan dirinya...Sungguh aku tak bisa...Biarlah ku sendiri...Tanpa kasih di hati

Aku tak mampu pertahankan lagi...Cinta yang menyakiti...Biarlah aku pergi...Tiada hampa di hati





Thursday, 29 November 2012

...heppy besday sahabatku eusaida...



:: heppy besday eda...sweet 23'...moga dipanjgkan umo..d murahkan rezki n berjaya dalam hidup ::





with luv,
mish ena :)

Wednesday, 28 November 2012

...kitab cinta 7...


" Beristighfarlah tatkala perasaan rindu atau cinta itu hadir buat seseorang yg belum halal buat mu...
Bukanlah kerana perasaan itu suatu dosa..
Tetapi dikuatiri perasaan yang fitrah itu bertukar menjadi fitnah."

Sunday, 23 September 2012



sekadar berkongsi ape yg miss da bc dr sebuah buku nurkilan Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood :)


...punca akal rosak...



1. keturunan
-  perkahwinan dengan saudara yang hampir seperti sepupu.

 2. kesulitan ketika dilahirkan

 3. kemalangan 

4. penderaan 

5. kemalangan dalam sukan 

6. penyakit
- penyakit siplis (gaya hidup ibu bapa yg tidak sihat)
- penyakit otak
- ibu yg kuat merokok






my icon,

Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood

bk kat atas tue, sy jg memilikinya..insyaalah segala ilmu yg tertulis di dalam bk ini akan dikongsi bersama di dlm my sweet muet blog nie..:)..




Thursday, 30 August 2012

...sweet 23...



**this picture is not available






alhamdulillah hari nie genap la umo ak 23 taon..my wish :

- moga dipanjgkan umo, dimurahkan rezeki, diberkati dan di redhai
- berjaya dalam hidup n always success in my study..
 - di kuatkan iman di dlm diri..
- menjadi ank yg solehah..
- my dream become true..amin..

tens to my mama, ayah n my syg 4 everything...to my frends tq so much 4 ur wishes..luv u lah!!! 



Wednesday, 29 August 2012

...i'm back...


hai korg....??

**this picture is not available




rasenye masih lom terlambat kot tuk mish ucapkan salam aidilfitri maf zahir dan batin dunia dan akhirat kepada sume pembaca blog nie...

seyes sgt lame x update blog nie..rind sgt2 dgn blog nie..rindu sgt2 dgn follower blog nie..rindu sgt2 dgn kawan2 chat...owwhh memg rind segala mcm tentang blog nie...:(..

tens jgak kpd kawn2 jum bisik2 d ats komen yg +ve anda...sori xdapat nk reply chat diatas kesibukkn yg x dapat nk di elakkan..apepom korg memg terbek...luv u all!!!hehehehe...

sgt bnyak cerite yg nk dikongsikan...t i will storey morey k..mate nie lak makin mengecil..tndanye surh tdo la tuee..jeless betoll...hehehehe..miss uolls damm!!

Saturday, 28 July 2012

...salam ramadhan bt seluruh umat islam...


Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua


 




... rasenye masih lum terlambat tuk miss ena ucapkan salam ramadhan kepada semua..moga diberi hidayah n dilimpahkan rezki dan rahmat kepada kite semua...luv uollss...

Sunday, 10 June 2012

:. aisy nukman .:


assalamualaikum......??






:: hye...my name is aisy nukman...just call me aisy..my mummy was studied at UTHM..miss u damm mummy ::









......................................................

mummy rind sgt2 kat aisy....:(

Saturday, 9 June 2012

:. W-day my lovely cousin .:

assalamualaikum....??



to my dearest cousin.....

congratulation....wish u happy forever....doaku mengiringi kebahagiaan komo berdua...:)...


...kamo sgt la santek dear...






agak terase kehilangan jgak....coz before nie sgt rapat dgn die(my spupu)..tdo..makan..jejalan...leh dikatekan everything that i do, she alwayz in my side...miss u damm!!



p/s : semoga dapat melaksanakn tanggungjawab seorg isteri yg baek kepada pkmuda....:)



:. salam final exam 2 .:


assalamualaikum.....?



mish ena nk ucapkan salam final exam kepada kengkawan sume..wish u da best...u're what are u think..so always be a positive thinking...:)....maf kalo ad salah n silap, terkasar bahasa...:P... moh la kita berjuang habis-habisan....jgn lupe memohon doa kepada yg Maha Esa....insyaalah dipermudahkan segala urusan kite semua...amin.

Tuesday, 5 June 2012

:. ku pinangmu dengan bismillah .:



Tuhan memberikanku cinta
untuk ku persembahkan hanyalah padamu
Dia anugerahkanku kasih
hanya untuk berkasih berbagi denganmu
atas restu Allah ku ingin milikimu
ku berharap kau menjadi yang terakhir untukku
restu Allah ku mencintai dirimu
ku pinang kau dengan Bismillah


hampa terasa bila ku tanpamu
hidupku terasa mati jika ku tak bersamamu
hanya dirimu satu yang aku inginkan
ku bersumpah sampai mati hanyalah dirimu (hanyalah dirimu)


atas restu Allah ku ingin milikimu
ku berharap kau menjadi yang terakhir untukku
restu Allah ku mencintai dirimu
ku pinang kau dengan Bismillah

Thursday, 31 May 2012

:. my promise .:



i will make sure that one day........................




- ure so proud with me mom,dad, sis, bro n dot..dot..dot...


- my dream becomes true....insyaAllah..:)








Do what you can, for who you can, with what you have, and where you are.
-

Monday, 28 May 2012

: . the ingredients 4 success .:





1. read books.


2. self dicipline.


3. a +ve mental attitude.


4. a pleasing personality.


5. creative vision.


6. going the extra mile.


7. accurate thinking.


8. controlled attention.


9. learning from defeat


10. prays to ALLAH.




<<<insyaAllah everything gonna be easier>>>

:. why you need to breakfast .:


Forty years of breakfast related studies show that jump starting the day with breakfast benefits everyone -- children, teens and adults. "Eating breakfast is very important for the brain and the body first thing in the morning", said Los Angeles registered dietitian Gail Frank, spokesperson for the American Dietetic Association. "Breakfast skippers often feel tired, restless or irritable in the morning."
Breakfast is the first chance the body has to refuel its glucose levels, also known as blood sugar, after eight to 12 hours without a meal or snack. Glucose is essential for the brain and is the main energy source. Blood glucose also helps fuel the muscles needed for physical activity throughout the day.
"Breakfast is also very important for weight loss and weight management," Frank said. "You 'break the fast' of not eating for the past eight to 12 hours. It helps curb your hunger and prevent binge eating later in the day. Breakfast is important to manage your weight and potentially lose weight by eating less calories throughout the day."
During National Nutrition Month and all year long, the American Dietetic Association suggests simple ideas to help add breakfast to your daily eating plan.

  • Ready-to-eat whole-grain cereal topped with fruit and a cup of yogurt
  • Whole-grain waffles topped with peanut butter, fruit or ricotta cheese
  • A whole-wheat pita stuffed with sliced hard-cooked eggs
  • Hot cereal topped with cinnamon, nutmeg, allspice or cloves
  • Peanut butter on a bagel with fresh fruit (banana or apple wedges) and low-fat milk
  • Breakfast smoothie (milk, fruit and teaspoon of bran, whirled in a blender)
  • Vegetable omelet with a bran muffin and orange juice

If your taste buds just do not crave breakfast foods in the morning, try:

  • Lean ham on a toasted English muffin and vegetable juice
  • Cheese pizza and orange juice
  • Grilled vegetables mixed with beans and cilantro topped with cheese
  • Heated leftover rice with chopped apples, nuts and cinnamon and fruit juice


:. sahabatku eusaida .:

Kau ada dikala ku suka
Dikala ku duka
setiap tangisan dan juga ketawa
Kau ada dikala ku perlu
setia menemaniku
Pegang erat tanganku bila aku jatuh

Kau lah yang selalu
Selalu menemaniku
Mendengar kisah pahit manis
Hidup ku

Kau lah yang di situ
Setia menunggu ku
Kau lah yang satu
Menjadi sahabatku

Ku tahu ku kan selalu ada
Pada dirimu
Dan ku harap kau juga rasa begitu

Kau lah yang selalu
Selalu menemaniku
Mendengar kisah pahit manis
Hidup ku

Kau lah yang di situ
Setia menunggu ku
Kau lah yang satu
Menjadi sahabatku

Kau lah yang selalu
Selalu menemaniku
Mendengar kisah pahit manis
Hidup ku

Kau lah yang di situ
Setia menunggu ku
Kau lah yang satu
Menjadi sahabatku

Sahabatku.

*******************************





really miss dats moments


everything happen wif a reason. taking a good spirit for urself. just ignore anything that happen before this. as a friend i'm really worried bout you. miss u damm!!!

Sunday, 27 May 2012

:. gold coast morib .:

assalamualaikum...??



nk share kesedihan ciket bole...??


cket jee...???


bole kn...??


sebenarnye.........


saye....

saye....

saye....


sy rase sgt2 la sedih apabila mereka2 (my lovely famly) pergi bercuti tanpa membawa sy.....:(






















 ************************************

patt la miggu lepas ayah suruh balik....tp ak ckap bz..ayah ckap lg balik la...ak plak ckap tgk la dl...tgk2 ak yg kene tinggal..padan muke..:(


......oke sekian......
















Sahabat sejati sentiasa ada untuk menyenangka HATI ♥

♥ Pinjamkanlah kekuatan semangat pada teman yang memerlukan meskipun saat itu kau sendiri sedang lemah.

♥ Sandarkan bahu buat sahabat yang kesedihan meskipun saat itu kau sendiri kau sedang menangis.

♥ Bersedekahlah kepada yang memerlukan... infakmu meskipun saat itu kau sendiri sedang kesempitan..

♥ Luangkan masa untuk mendengar bicara sahabatmu yang mungkin ada masalah walaupun kau sendiri sedang menanggung beban masalah yg payah untuk dipikul..

♥ Hakikatnya bukankah manusia itu pendosa dan sering lupa.

♥ Hakikatnya menasihati dan membantu org lain bermakna kau sedang menasihati dan membantu diri sendiri.

♥ Aura positif tidak datang jika tiada charge negatif yg menarik.

♥ Dan kebaikan itu menghapuskan keburukan. InsyaAllah..

Saturday, 26 May 2012

:. kelebihan wanita islam .:




1. Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk daripada 1000 orang lelaki yang jahat.

2. Dua rakaat solat daripada wanita hamil lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

3. Wanita yang beri susu kepada anaknya daripada buah dadanya akan mendapat satu pahala daripada setiap titik susu yang diberikannya.

4. Apabila suami pulang ke rumah dalam keadaan letih dan isteri layan dengan baik akan mendapat pahala jihad.

5. Seorang isteri yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga yang sakit dapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

6. Isteri yang melihat suami dengan kasih sayang dan suami pula melihat isteri dengan penuh kasih sayang, Allah s.w.t. akan pandang dengan penuh rahmat.

7. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar di jalan Allah s.w.t. dan kemudian menjaga rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya dan jadi ketua kepada 70 000 Malaikat dan bidadari. Wanita itu akan dimandikan dalam syurga lalu menunggu suaminya sambil menaiki kuda yang dibuat dari permata Yaqut.

8. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampun oleh Allah s.w.t. seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah s.w.t. memberinya 12 tahun pahala ibadat.

9. Wanita yang memerah susu binatang dengan bacaan “Bismillah” didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.

10. Wanita yang menguli tepung dengan “Bismillah” Allah s.w.t. akan berkatkan rezekinya.

11. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir dapat pahala seperti menyapu lantai Baitullah.

12. Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, Allah s.w.t. mengizinkannya masuk syurga dari mana-mana pintu yang ia kehendaki.

13. Pahala bagi wanita hamil adalah seperti berpuasa pada siang hari dan beribadat pada malam hari.

14. Wanita yang bersalin akan dapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah swt. akan beri satu pahala haji.

15. Sekiranya wanita itu meninggal dunia dalam masa 40 hari selepas bersalin ia dikira mati syahid.

16. Apabila seorang wanita yang menyusukan anaknya yang menagis diwaktu malam dengan sabar, dia dapat pahala satu tahun sembahyang dan puasa.

17. Kalau wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh 2 suku tahun maka malaikat di langit datang bawa khabar gembira bahawa syurga wajib bagi kamu.

18. Kalau isteri layan suami tanpa khianat dapat pahala 12 tahun solat.

19. Wanita yang picit suami tanpa disuruh dapat pahala 7 tola emas manakala isteri yang picit suami bila disuruh akan dapat pahala 7 tola perak.

20. Wanita yang meninggal dunia dengan dapat keredhaan suaminya, dia akan masuk syurga.

21. Seorang wanita solehah lebih baik daripada 70 orang lelaki yang soleh.

22. Jika suami mengajar satu masalah agama pada isterinya dia akan dapat pahala 80 tahun ibadat.

23. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah swt di akhirat tetapi Allah swt sendiri akan datang pada wanita yang memberati auratnya iaitu yang memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah (tetap).

24. Seorang isteri yang menyambut baik kedatangan suaminya yang dalam keadaan marah, Allah swt beri kepadanya setengah pahala jihad.

25. Allah swt berkati dalam rezeki bila seorang wanita memasak dengan zikir Bismillah.

26. Allah swt akan melaknati wanita yang sengaja mendedahkan auratnya kepada lelaki yang bukan muhrimnya.











 ..................................beruntunglah kamu wahai musllimah..........................................

:. terima kasih kawan a.k.a nurse .:



dedicate to : cik ct , wani ishak n nurul nadia


-thaks a lot coz jg sy mase sy x sihat...
- doakan sy moga cepat sembuh...
-4 some1, thanks 4 a cute note that u give to me..."get well soon".


:. amalan bulan rejab .:





~ Bersolat dan buatlah solat Qado sebanyak mungkin di samping solat-solat sunat mengiringi solat fardhu.
 ~Solat sunat Israk, solat sunat Dhuha dan solat sunat Taasbih.
~ Bertaubat dan berdoa mohon keampunan agar diterima... amalan ibadat, minta selamat dunia dan akhirat, minta dilimpahi rahmat, minta dilepaskan daripada azab-Nya di akhirat dan mohon dimasukkan ke syurga.

Dalam Syahrullah (Bulan Allah), di ampunkan dosa-dosa orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada Allah s.w.t. Sekiranya di tambah dengan berpuasa Rejab wajib baginya;
di ampunkan dosanya yang lalu.
di peliharakan Allah s.w.t umurnya yang tinggal...terlepas dari dahaga di hari kiamat.

~ Berzikir; 100 kali selepas solat Subuh dan Asar.
(a) لآ اِلَهَ اِلاَّ الله ُ (Tiada Tuhan Melainkan Allah),
(b) الله ُ اَكْبَرُ (Allah Maha Besar)
(c) Baca setiap hari 10 kali:
لآ اِلَهَ اِلاَّ الله ُ قَبْلَ كُلِّ اَحَدٍ، لآ اِلَهَ اِلاَّ الله ُ بَعْدَ كُلِّ اَحَدٍ، لآ اِلَهَ اِلاَّ الله ُ يَبْقَى رَبُّنَا وَيَفْنَى كُلُّ اَحَدٍ.
Tiada Tuhan melainkan Allah sebelum tiap-tiap sesuatu, Tiada Tuhan melainkan Allah sesudah tiap-tiap sesuatu, Tiada Tuhan melainkan Allah kekal Tuhan kita dan fananya tiap-tiap sesuatu.

~ Bertasbih: Setiap satu, 100 kali
(a) سُبْحَانَ اللهِ رَبِّيَ اْلاَ عْلَى.
Maha suci Tuhan yang Maha Tinggi.

(b) سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللهِ الْعَظِيْمِ.
Maha Suci Allah dan dengan segala pujianNya, Maha Suci Allah yang Maha Agong.

(c) سُبْحَانَ اللهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ، لآ اِلَهَ اِلاَّ الله ُ اَكْبَرُ، وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظِيْمِ.
Maha Suci Allah dan segala kepujian bagi Allah, tiada tuhan melainkan Allah, Allah Maha Agong, tiada suatu daya dan upaya melainkan dengan Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Agong.

PEMBAHAGIAN : (jika nak teratur laa hmm..)
~ 1 – 10 REJAB -100 kali.
سُبْحَانَ اللهِ الْحَيُّ الْقـَيُّوْمِ.
Maha Suci Allah Yang Maha Hidup lagi Maha Mengurus.

~ 11 – 20 REJAB -100 kali.
سُبْحَانَ اللهِ اْلأَحَدِ الصَّمَدِ.
Maha Suci Allah Yang Maha Esa lagi Maha Diperlukan.

~ 21 – 30 REJAB -100 kali.
سُبْحَانَ اللهِ الرَّؤُفِ.
Maha Suci Allah Yang Maha Memaafkan.

TAMBAHAN....
~ 1 – 30 Rejab, dibaca 80 kali selepas Subuh & Asar:
اَللَّهُمَّ اغْفِرْلِيْ وَارْحَمْنِى وَتُبْ عَلَـيَّهِ.



Ya Allah! Ampunilah daku dan rahmatilah daku serta daku bertaubat kepada-Nya.

وَلاَحَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيْمِ وَحَسْبُنَا اللهُ وَنِعْمَ الْوَكِيْلُ نِعْمَ الْمَوْلَىْ وَنِعْمَ النَّصِيْرُ. اَلله ُ الْكَافِى اَلله ُ الْشَّافِى اَلله ُ الْمُعَافِى.
Dan tiada daya dan upaya bagiku melainkan dengan Allah yang Maha Mulia lagi Maha Agung. Dan cukuplah Allah tempatku berlindung, sebaik-baik pemerintah dan tempatku meminta pertolongan. Allah yang Maha Mencukupkan, Allah yang Maha Menyembuhkan, Allah yang Maha Menyihatkan!.

KERAPLAH...SELAWAT & ISTIGHAR.. :
~ Selawat: 10 atau 100 kali.
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيَّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ سَيَّدِنَا مُحَمَّد.
Ya Allah, sejahterakanlah Nabi Muhamad saw dan ahli keluarganya.

~ Istighfar 70 atau 100 kali pagi dan petang.
أَسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ وَأَتُوبُ إِلَيْهِ.
Daku mohon ampun kepada Allah Yang Maha Agong dan daku bertaubat kepadaNya.

~ Istighfar kepada ibu bapa, seberapa banyak yang boleh;
رَبِّ اغْفِرْلِىْ وَلِوَالِدَىَّ وَارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِىْ صَغِيْرًا.
Ya Tuhanku! Ampunilah daku dan dua ibu bapaku dan rahmatilah keduanya sepertimana mereka mendidikku sewaktu kecil.
 

Saturday, 19 May 2012

:. tanah tumpah darahku .:


sadis sgt2 cbb xdapat nk tgk bola malam nie atas cbb2 tertentu...kelantan vs sime darby... apepom GOMO KLATE GOMO....wish uolls da best!!...



Final Piala FA 2012: 1st 11 apex-subra-obinna-daudsu-ropi-piya-shakir-chanturu-indra-ghaddar-matyo

:. jom diet dengan selamat .:


assalamualaikum.......??


perempuan.....memg x bole d pisahkan dengan perkatn diet...tol x?? x kisah la uolls nie jenis amalkn diet ke x....tp ckap sal diet nie mesti uolls penah kn....??jum kite ikuti cara diet dengan selamat..:)




1. ambil 5-6 hidangan sehari. 3 kali hidangan utama iaitu sarapan pagi, makan tengahari dan makan malam.. selitkan dua kali snacking time diantara waktu makan utama...pola pemakanan kerap TETAPI dalam jumlah yg sedikit mampu meningkatkan metabolisme tubuh.

2. makan buah dan sayur-sayuran terlebih dahulu sebelum menjamah nasi dan lauk. buah dan sayur mengandungi serat yg menimbulkan rasa kenyg.

3. ambil 2 jenis sayur.

4. pilih lauk yang dimasak secara sihat. elakkan makanan bersantan.

5. makanan yg sesuai utk snacking time like pau kacang coz kacang adalah sumber protein dan serat...elakkan kuih muih yg bergoreng, kerepek dan koropok.

6. minum air masak setiap kali waktu makan..elakkan air yg bergula..

7. berhenti sebelum kenyang. jgn sendatkan perut..hehehe..

8. makanan seperti kueh mueh, kentang goreng, burger dan benjo tidak d kategorikan sebagai makanan yg ringkas or we col as light metal.. ia padat dengan lemak dan kalori..

9. minum air sekurang-kurangnya 8 gelas sehari..



*selamat mencuba..:)*

:. doa dhuha .:

Ya Allah sesungguhnya waktu dhuha itu dhuha-Mu
Kecantikannya kecantikan-Mu...
Keindahannya keindahan-Mu
Kekuatannya kekuatan-Mu...
Kekuasaannya kekuasaan-Mu
Perlindungannya perlindungan-Mu...

Ya Allah jika rezeki masih di langit, turunkanlah
Jika di bumi keluarkanlah...
Jika sukar permudahkanlah
Jika haram sucikanlah...
Jika jauh dekatkanlah

Berkat waktu dhuha
Kecantikan-Mu
keindahan-Mu
 kekuatan-Mu
 kekuasaan-Mu
Limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada
hamba-hamba-Mu yang soleh

Saturday, 12 May 2012

:. penghayatan 2 .:


assalamualaikum.....


7 TABIAT REMEH SI PEMBOROS (pelajar)


:: merokok

- salah satu aktiviti yg sgt membazir dan tidak mendatangkan faedah. bayangkan duit gaji, duit mak dan ayah bagi lebih teruk duit ptptn bagi suh blaja dibakar begitu je semate2 nk beli rokok.

:: kaki wayang

- setiap kali hujung minggu, panggung wayang adalah lokasi wajib. sebagai pelajar kita sepattnye pandai nk manage mase dan duit. memg tak salah nk tgk wayang, tp jgn la over sgt...

:: gilakan barangan baru

- jgn terlampau gilekan barangan baru. contohnye ipad, samsung galaxy s2..yup memg x salah kalo mampu..but, kepada yg x mampu...cb untuk berjimat cermat..lebih menyedihkan duit ptptn dihabiskan untuk kehendak..

:: karaoke

- sememangnya ramai students yg suka kpd aktiviti ini..kononnye ia mampu menghilangkan strees. but, jika selalu berkaroake ia boleh mengundang kepada pembaziran..renung-renungkan...

:: hadap restoren mewah

- memg tak salah kalo nk makn kat restoren mewah..tapi kalo dah tiap kali makn mesti nk masuk restoren mewah, memg botakk kepala la kawan..sedar la kawan jika kita bkn golongan yg mampu, berjimat-cermat i2 penting.

:: kaki pusat rawatan

- taksub dengan kecantikan?ramai remaja kini mudah terdedaya. tak salah nk kelihatan cantik TAPI ia turut mengundang pembaziran if kamu suka ke salon dan spa.


*sumber  : ringkasan dr sebuah majalah*



p/s : just penghayatan tuk diri sendiri n teman2 blogger

:. penghayatan 1.:

assalamualaikun....

tetibe terase nk share ape yg ena dah baca.... kepada kawan2, n kepada semua kaum hawa same2 kite renungkan..Insya Allah same2 kite dapat pengajaran...anim...


Bismillaah.

(tolong ingatkan kepada semua kaum perempuan yang anda kenal)
Assalamu'alaykum warahmatullah hi wa barakaatuh.





Saudara dan saudari kaum muslimin dan muslimat
Renungan
khususnya untuk para wanita dan diriku sendiri.

Sayidina Ali ra menceritakan suatu ketika melihat
Rasulullah saw menangis manakala ia datang bersama Fatimah.

Lalu keduanya bertanya mengapa Rasulullah saw menangis. Beliau menjawab,

"Pada malam aku di-isra'- kan , aku melihat perempuan-perempuan yang sedang disiksa dengan berbagai siksaan. Itulah sebabnya mengapa aku menangis. Karena, menyaksikan mereka yang sangat berat dan mengerikan siksanya.

Putri Rasulullah saw kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya. "Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih.

Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya.

Aku lihat perempuan tergantung kedua kakinya dengan terikat tangannya sampai ke ubun-ubunnya, diulurkan ular dan kalajengking.

Dan aku lihat perempuan yang memakan badannya sendiri, di bawahnya dinyalakan api neraka. Serta aku lihat perempuan yang bermuka hitam, memakan tali perutnya sendiri.

Aku lihat perempuan yang telinganya pekak dan matanya buta, dimasukkan ke dalam peti yang dibuat dari api neraka, otaknya keluar dari lubang hidung, badannya berbau busuk karena penyakit sopak dan kusta.

Aku lihat perempuan yang badannya seperti himar,
beribu-ribu kesengsaraan dihadapinya. Aku lihat perempuan yang
rupanya seperti anjing, sedangkan api masuk melalui mulut dan keluar dari duburnya sementara malikat memukulnya dengan pentung dari api neraka,"kata Nabi saw.

Fatimah Az-Zahra kemudian menanyakan mengapa mereka
disiksa seperti itu?

*Rasulullah menjawab, "Wahai putriku, adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh laki-laki yang bukan muhrimnya.

*Perempuan yang digantung susunya adalah istri yang 'mengotori' tempat tidurnya.

*Perempuan yang tergantung kedua kakinya ialah perempuan yang tidak taat kepada suaminya, ia keluar rumah tanpa izin suaminya, dan perempuan yang tidak mau mandi suci dari haid dan nifas.

*Perempuan yang memakan badannya sendiri ialah karena ia berhias untuk lelaki yang bukan muhrimnya dan suka mengumpat orang lain.

*Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka karena ia memperkenalkan dirinya kepada orang yang kepada orang lain bersolek dan berhias supaya kecantikannya dilihat laki-laki yang bukan muhrimnya.

*Perempuan yang diikat kedua kaki dan tangannya ke atas ubun-ubunnya diulurkan ular dan kalajengking padanya karena ia bisa shalat tapi tidak mengamalkannya dan tidak mau mandi junub.

*Perempuan yang kepalanya seperti babi dan badannya seperti himar ialah tukang umpat dan pendusta. Perempuan yang menyerupai anjing ialah perempuan yang suka memfitnah dan membenci suami."Mendengar itu, Sayidina Ali dan Fatimah Az-Zahra pun turut menangis.
Dan inilah peringatan kepada kaum perempuan.




Sekarang Anda mempunyai dua pilihan:
1. Biarkan info ini di sini.
2. Share info ini ke sejumlah orang yang anda kenal dan Insya Allah ridha Allah akan dianugerahkan kepada setiap orang yang anda kirim.

Friday, 11 May 2012

:. air ohh air .:


 



maslah xd air nie slalu je berlaku tambah2 lau duk kolej kediaman..huuuuhh...sgt la tension..kn..???..just imagine lau 1 hari xd air..??i2 just satu hari...lau 3 4 hari...???..haaa...itu la yg kami penah rase....kami2 yg stay kat Kolej Kediaman Tun Dr Ismail nie...(KKTDI)..tol x kwn2..?....mgu lepas xd i kat kolej ak...tp dah biase..memg slalu mcm nie..alkesah nye, tgh2 bc majalah..tetibe terpampang artikel air oh air...memg sj je majalh tue nk perli situasi yg kami2 lalui..hahaha..so y not i share some tips yg agak bergune tuk kite semua if xd air kn...?


:: hadkan penggunaan air
- means that bknnye xleh nk mdi, but....kurgkan mase tuk mandi n gunakan pancuran mandian bertekanan rendah. sbbnye ia dapt menjimatkan penggunaan air n kawn2 kite yg len pom berpeluang tuk gne air...*pk kawn2 jgak*ahahaha..


:: sediakan baldi tuk tadahan air
- so air yg di tadah tue, leh gune tuk aktiviti2 len..pahmkn aje....hehehe


:: tutup pancuran mandian
- jgn biarkan air mengalir mase kite cuci muka, gosok gg n bla...bla..bla... cbbnye lau kite ttp paip tue, dapat mengelkkn daripada pembaziran air..hehehe..actually ak pom suka xtutup paip lau cuci muka or gosok gg..so lepas ne same2 kite take note!!..ok?

so same2 kite renungkan.....:)



:. kitab cinta 6 .:

lelaki sangat meluat kepadaaaaa...........






:: perempuan yg angkuh & materialistik

:: perempuan pasif & luar biasa

:: perempuan ala2 queen control

:: perempuan yg merungut tentang tubuh sendiri

:: perempuan yg sk membebel & mengeluh

:: perempuan yg selalu bercerita tentang lelaki lain

:: perempuan yg terlebih berdandan

Saturday, 5 May 2012

:. al kesahnye taugeh .:

Mesti ramai suka makan taugeh. nak pulak campur dlm char kuey teow.
hmmm rangup... tapi nak beli taugeh tu kene buat eksperimen dulu la.

beli sket, jgn makan dulu sebaliknya simpan dulu utk 3 hari. pastu cuba bau taugeh tu lepas 3 hari cam...ane. dan kalau boleh jgn beli taugeh yg kaler putih berseri tu.

kepututsan yg mungkin boleh didapati...
lepas 3 hari bau taugeh tu hanching semacam.
bermakna taugeh tu disiram dgn urine aka air kencing.
dan air urine tu la jugak menyebabkan kaler putih berseri.
kalau nak tau taugeh keluaran bumiputera senang aje.
kaler dia mcm kekuningan sket dan cepat layu serta kurang rangup, sebabnya
langsung tak guna urine sebagai baja.

ni info dari pegawai opis aku yg pernah buat lawatan ke pusat2 penanaman
taugeh dibeberapa negeri tertentu yg diusahakan oleh cha ya nun alip.
siap terjumpa satu bilik khas simpan air kencing utk disiram pada pokok2
taugeh tu.

dan kenapa taugeh jodik mangsa?
sebabnya taugeh ni jenis pokok menyimpan air siraman bulat2 terus dlm
batangnya.
tak spt sayuran lain iaitu sayuran2 berdaun hijau yg mengalami fotosintesis
semasa proses
penyerapan baja atau dgn erti kata lainnya air siraman masuk ke tanah dulu
barulah akar menyerap dan proses fotosintesis berjalan utk penyerapan zat2
dari baja.

tak mcm taugeh dia serap terus ape yg kita siram sebab pertumbuhan
tumbesaran bukan secara fotosintesis.
tu sbbnya kalau simpan dlm masa 3 hari bau dia wangiiiiiii semacham...

so bagitau la kat sedara mara, kengkawan pasal nak mengenal taugeh2
hanching
dgn taugeh2 bumiputera.
....copy & paste....

Tuesday, 1 May 2012

:. kitab cinta 5 .:

♫ MUHASABAH SEORANG WANITA SOLEHAH ♫

Jadilah seorang wanita solehah,
Yang hatinya dibalut rasa taqwa kepada Allah,
Yang jiwanya penuh penghayatan terhadap Dien Allah,
Yang senantiasa haus dengan ibadah kepada Allah,
Yang senantiasa dahaga akan mengharap redha Allah
Yang sholatnya adalah bekal dirinya,
Yang tidak pernah takut untuk berkata benar,
Yang tidak pernah gentar untuk melawan nafsu,
Yang senatiasa bersama para mujahiddah Allah

Jadilah seorang wanita solehah
Yang menjaga tutur katanya,
Yang tidak bermegah dengan ilmu yang dimilikinya,
Yang tidak bermegah dengan harta dunia yang dicarinya,
Yang senatiasa berbuat kebajikan karena sifatnya yang penyayang,
Yang mempunyai ramai kawan dan tidak mempunyai musuh yang bersifat jahat

Jadilah seorang wanita solehah
Yang menghormati suaminya.
Yang senantiasa berbakti kepada orang tua dan keluarga,
Yang bakal menjaga kerukunan rumah tangga,
Yang akan mendampingi suami dalam mendidik anak-anaknya untuk mendalami Islam,
Yang mengamalkan hidup penuh kesederhanaan,
Karena dunia baginya adalah rumah sementara menuju akhirat.

Jadilah seorang wanita solehah,
Yang senatiasa bersedia untuk menjadi makmum imamnya
Yang hidup di bawah naungan al-Quran dan qona'ah
Yang tidak dikotori dengan perhiasan dunia
Yang menjaga matanya dari berbelanja,
Yang sujudnya penuh kesyukuran dengan rahmat Allah ke atasnya.

Jadilah seorang wanita sholehah
Yang selalu menjaga lisan, penyayang keluarga & suaminya,
Matanya kepenatan karena membaca al-Quran,
Suaranya lesu karena penat berzikir,
Tidurnya lelap dengan cahaya keimanan,
Bangunnya Subuh penuh kesigapan
Karana dia sedar betapa indahnya menjadi wanita solihah melebihi perhiasan didunia
Semakin sadar bertambah usianya bertambah kematangannya.

Jadilah seorang wanita solehah
Yang senantiasa mengabdikan diri untuk menjadi mujahiddah Allah
Yang baginya hidup di dunia adalah ladang akhirat,
Yang mana buah kehidupan itu perlu dipelihara dan dijaga,
Agar tumbuh putik tunas yang bakal menjaga dirinya di alam baqo'
Meneruskan perjuangan Islam sebelum hari kemudian.

Jadilah seorang wanita solehah
Yang tidak terpesona dengan buaian dunia,
Karana dia mengimpikan syurga Allah.

Semoga senantiasa dirahmati-Nya...

♥ Aamiin ya Robbal 'alamiin ♥

:. kitab cinta 4 .:

::Ada air mata dibalik setiap senyuman..

 ::Ada kasih sayang dibalik setiap amarah..

 ::Ada pengorbanan dibalik setiap ketidakpedulian..

 ::Ada harapan dibalik setiap kesakitan..

 ::Ada kekecewaan dibalik setiap derai tawa..

 INGAT, kita bukan satu-satunya manusia dengan segudang masalah…
Senyumlah ..

 Kerana senyum mampu membasuh setiap luka ..
Maafkanlah..




 Kerana maaf mampu menyembuhkan semua rasa sakit...♥

:. kitab cinta 3 .:

Kita Seringkali mendengar kata-kata ini... "Aku BUKANLAH yang TERBAIK.. Tapi aku akan BELAJAR menjadi.. yang terbaik untukmu..." Setiap insan ingin menjadi.. yang terbaik buat PASANGANNYA..


Tapi pernahkah kita terfikir.. untuk mengungkapkan kata-kata ini..


" Ya Allah.. Aku bukanlah HAMBA MU yang TERBAIK... Namun Aku akan BERUSAHA .. untuk belajar menjadi insan YANG LEBIH BAIK.. DisisiMu Ya All...ah... Redhailah aku untuk MENUJU JALAN MU Ya Allah..." 


Seharusnya kita juga mencuba untuk menjadi yang terbaik buat Allah..kerna.. Jika kita ingin menjadi yang terbaik.. Jadilah yang terbaik dahulu pada.. PANDANGAN Allah.. InsyaAllah Allah akan Tunjukkan KEIKHLASAN dan.. KEBAIKANMU itu pada PANDANGAN MANUSIA..

Monday, 2 April 2012

:.kitab cinta 2.:



Cukuplah aku melihatmu, tak perlu menyapamu, walau aku ingin..
Cukuplah aku mendoakanmu, tak perlu dekat denganmu, walau aku mahu...
Cukuplah aku menyayangimu dari hatiku, tak perlu memilikimu, walau aku berharap begitu...
Tak perlu aku mengejarmu..
suatu saat nanti, Biarlah Allah yang mempertemukan ku denganmu.
Amin..
Amin ya robbal 'alamin.





*copy & paste*

Sunday, 1 April 2012

:. kitab cinta 1 .:


Mesej seorang kekasih kepada kekasihnya ♥

GIRL  : Awk.. Kenape awk tak penah ajak sy tengk wayang atau keluar jalan2 macam pasangan lain?
BOY   : Saje..
GIRL  : Saje ke atau awk malu nk kuar ngan sy?
BOY   : Mana ada
GIRL  : Kenape kita tak penah gayut malam2 mcm pasangan lain?
BOY   : Sebab sy nak jimat kredit..
GIRL  : Sampai hati awk kan? Kenape ye kwn sy panggil kekasihnya ''sayang'' tapi awk tak pernah pun panggil saya ''sayang''?
BOY   : Geli la perkataan tu.. Nak termuntah..




*** Perempuan tersebut terus merajuk selepas membaca ayat2 kekasihnya.. Beberapa minit kemudian dia menerima satu mesej..

BOY : Sy tak penah ajak awk kuar tngk wayang ngn jalan2 sbb nanti bila kita dah kahwin, awk takkan rasa boring nak kuar ngan sy dan sy nak saat tuh nanti menjadi kenangan kita yang paling romantik dalam hidup sy.. Lagipun, bukan ke tak elok kalau keluar berdua duaan? Mcm2 boleh terjadi kan? Sy tak nak gayut ngn awk mlm2 bukan sebab sy nk save kredit ke ape tapi sy tak nak diri sy hanyut dengar suara merdu awk.. Biarlah sy mendengarnya pada malam pertama kita nanti supaya sy akan lebih menghargainya.. Sy tak panggil awk sayang bukan sy geli nak panggil tapi biarlah sy panggil awk ''sayang'' bila kita jadi suami isteri nanti kerana awk takkan rasa bosan mendengarnya dan dpt menjaga hati saya dari tergoda dengan hasutan syaitan.. Sy sangat mencintai awk dan sy janji suatu hari nanti awk akan merasai ape yg orang lain rasa sekarang setelah kita sah menjadi suami isteri..
Perempuan : Sambil menangis terharu berkata " terima kasih bakal suamiku.. Aku amat menyintaimu.. Ya Allah, satukan lah kami dalam ikatan yg sah"♥♥♥



*copy & paste*

Saturday, 31 March 2012

:. cer komen..... .:


holla....monim uolls..


haaaa....jum ngumpat nk..??...xpe ari nie ari sabtu..so leh ngumpat byk2..haha....nk la tue..meh dkat ckit telinga tue..dekat lg leee...nk bisik2 nie...emm....mcm ne nk ckap ek...sebenarnye....ahahahaaa..abaikan....




oke2...emmm tol ke ad mitos mengatakan..wow mitos oke...tuko ayat la...emm.. ad pendapat mengatakan...LELAKI nie..kalo mase muda2 or couple nie die agak naughty ckit or byk kee...means..ramai kawan pompuan n seangkatan dgn nye...ala paham2 sendiri leee...TP bile dah kawenn die akan setia...haaaa....tol ke..???

kalo mcm 2...jum kawn2 kite surh membe or bf masing2 berperangai sebegitu...hahahaha..tp kalo ad bf yg noty2 nie..kang kite lak yg makn aty..ye dak...???so..respect each other n trust each other...hargai la insan tersyg seadanya..cewahhhh..!!baget doc cinta la plak ak nie...huhuhu....selamat beramal...

(*sile bg pendapat oke*)


~bye~

:. say NO to SMOKE .:




Bilakah anda ingin mengambil keputusan untuk berhenti merokok?

Mengapa anda berhenti merokok?

Kedua-dua persoalan di atas mesti jelas di minda anda jika keputusan berhenti merokok dibuat.


Berbagai-bagai sebab yang anda wajib berhenti merokok, iaitu:

Memanjangkan usia


Rokok membunuh 5000 rakyat Malaysia setiap tahun. Satu dari dua perokok mati awal disebabkan penyakit yang berhubung-kait dengan rokok.

Pencegahan penyakit


Terdapat 40 penyakit disebabkan merokok. Kanser paru-paru,sakit jantung,kronik bronkitis, emfisema, strok dan ulser perut merupakan penyakit akibat merokok.

Sihat dan hidup berkualiti


Perokok mudah dijangkiti virus flu, batuk dan jangkitan paru-paru dibandingkan dengan bukan perokok.

Anak-anak sihat


Merokok membahayakan kesihatan kanak-kanak. Anak-anak perokok tegar mudah dijangkiti saluran pernafasan, jangkitan telinga dan jangkitan paru-paru.

Remaja merokok


Anda merupakan contoh utama pembentukan anak-anak anda. Anak remaja anda mempunyai kecenderungan untuk merokok jika salah seorang adalah perokok.

Gigi kuning


Merokok menyebabkan gigi menjadi kusam dan kuning.

Bau nafas


Akibat merokok anda mempunyai bau nafas yang kurang enak.

Kulit cantik


Orang yang merokok akan beruban cepat , kulit mudah berkedut dan kusam terutama di bahagian mata dan mulut.

Melindungi keluarga dan rakan-rakan


Apabila anda merokok berhampiran dengan bukan perokok, anda menjadikan mereka ini penghisap asap rokok. Mereka dipanggil perokok pasif. Risiko perokok pasif untuk memperoleh penyakit berkait-rapat dengan rokok seperti penyakit kanser paru-paru dan sakit jantung adalah sama. Perokok pasif memudaratkan kanak-kanak.

Mudah letih dan kurang cerdas


Merokok mempengaruhi tahap kecerdasan anda. Anda mudah letih dan tidak berstamina apabila melakukan aktiviti seperti berlari, berjalan atau lain-lain.

Baju dan rambut berbau


Merokok menyebabkan baju dan rambut anda mempunyai bau yang kurang enak.

Mengurangkan pencemaran udara.


Pencemaran udara dapat dikurangkan jika anda tidak merokok.

Kesuburan(fertiliti)


Merokok menyebabkan kualiti sperma anda merosot seperti isi padu sperma, mobiliti dan struktur morfologi sperma.

Disfungsi ereksi


Mati pucuk atau disfungsi ereksi berkait rapat dengan merokok.

Berhenti merokok tindakan yang wajar.


Apabila anda mengetahui bahaya merokok dan akibat-akibat merokok ,atau anak-anak anda tergolong dalam kategori anak remaja merokok ini akan menguatkan semangat anda untuk berhenti merokok.



*copy and paste*